Ranking szkół przyjaznych uczniowi
- Jaką szkołę ponadpodstawową wybrać?
- Jaka szkoła będzie najlepsza dla mojego dziecka?
- Która przygotuje najlepiej do matury?
- Która da szansę rozwoju, wyboru dobrych studiów, a później kariery zawodowej?
Należy się jednak zastanowić, czy aby na pewno decyzja dotycząca rozwoju kariery zawodowej podjęta w wieku 14-15 lat jest tą decyzją ostateczną. Czy młody człowiek kończący szkołę podstawową już na pewno wie, co będzie robił w życiu? Oczywiście, niektórzy mają marzenia i plany na przyszłość, ale przecież nie wszyscy. Zarówno dla tych zdecydowanych, jak i nie, wybór szkoły nie jest łatwym krokiem.
W tym trudnym momencie rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej pomóc mają RANKINGI. Najlepiej przecież, jeśli nasza szkoła będzie szkołą dobrą, czyli tą na wysokim miejscu w RANKINGU. Oczywiście najważniejszy jest ten najbardziej znany RANKING, bo on mówi wszystko o jakości szkoły…
Dlaczego tak bardzo lubimy rankingi? Co jest w nich tak magicznego, że często nie czytając metodologii, ślepo wierzymy wynikom? Ile osób czytając najpopularniejsze rankingi szkół ponadpodstawowych w Polsce zastanowiło się, na jakiej podstawie ustalana jest hierarchia szkół?
W znanych rankingach brane są pod uwagę przede wszystkim wyniki uzyskane na maturach z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych oraz sukcesy w olimpiadach. A przecież wyniki na maturach zależą od wielu czynników, nie zawsze od poziomu nauczania.
Zastanawiam się, czy podczas tworzenia rankingów brano pod uwagę:
- Ilu uczniów przygotowuje się do matury na dodatkowych kursach, a jaka grupa korzysta tylko z wiadomości uzyskanych w szkole?
- Co z uczniami, którzy przystępują do matury z przedmiotów, których nie realizowali w szkole?
- Czy wyniki takich uczniów są brane pod uwagę i czy mają wpływ na pozycję szkoły w rankingu?
- Jeśli tak, to dlaczego? Skoro szkoła nie miała wpływu na wykształcenie młodego człowieka z danego przedmiotu?
Kolejnym bardzo ważnym w rankingach kryterium są sukcesy w olimpiadach. Niestety rankingi nie biorą pod uwagę sposobu, w jaki uczniowie przygotowywali się do tych olimpiad.
- Przecież nie wiemy, czy dana szkoła prowadzi dodatkowe zajęcia dla osób przygotowujących się do olimpiady przedmiotowej czy po prostu przyszli do niej zdolni uczniowie, którzy samodzielnie przygotowali się do konkursu.
- Ranking nie odpowiada na pytanie, ilu olimpijczyków po szkole podstawowej dostało się do pierwszej klasy. Bo przecież wiemy, że niektórzy mają do dodatkowej nauki predyspozycje i chęci, dzięki którym podejmują takie wyzwanie, zarówno w szkole podstawowej, jak i liceum czy technikum.
- Czy fakt, że do szkoły przyszli zdolni uczniowie, powinien wpływać na miejsce danej szkoły w rankingu? Liczba olimpijczyków w danej szkole zależy przecież nie tylko od poziomu nauczania w danej placówce, ale również od możliwości i chęci uczniów, którzy do niej uczęszczają.
Niestety, rankingi oparte na wynikach i punktach powodują niezdrową rywalizację między szkołami, której negatywny wpływ odczuwają najczęściej uczniowie „niepasujący” do poziomu danej szkoły. Kto określa poziom szkoły? RANKING! Oczywiście. A może poziom szkoły wyznacza dyrekcja, która czeka z niecierpliwością na coroczne wyniki takiego konkursu, marząc aby znaleźć się choć kilka miejsc wyżej niż w poprzednich latach? A może poziom szkoły wyznaczają nauczyciele, którzy próbują doprowadzić swoich uczniów do lepszych wyników, gdyż taka jest misja szkoły i nacisk ze strony zarządzających placówką? Najważniejsze są wyniki i rankingi… A może poziom szkoły kształtują uczniowie, a raczej ich wyniki osiągnięte na egzaminach. No właśnie, wyniki, punkty, poziom, ranking. A gdzie w tym wszystkim jest uczeń?
Dlaczego rodzicom zależy na ocenach? Czy to one kształtują ich dziecko? Czy to one wyznaczają, czy będzie wartościowym człowiekiem i „coś” w życiu osiągnie? Dlaczego syn lub córka mają pójść do tej szkoły, a nie innej? Bo oczywiście, ta jest wyżej w RANKINGU, a tamta niżej. Po tej szkole dziecko osiągnie sukces, a po tej „słabszej” nie. Czy tak to powinno wyglądać? Kiedy rodzice zrozumieją, że najważniejsze jest szczęście ich dziecka i dobre samopoczucie w miejscu, w którym przebywa pół dnia i próbuje spełniać swoje marzenia? Kiedy najważniejsze będą nie oceny, a wiedza zdobywana według własnych zainteresowań dziecka, indywidualny rozwój, zdrowie psychiczne, zawarte w szkole przyjaźnie albo możliwość realizowania swoich pasji po lekcjach? Dobro dziecka powinno być głównym kryterium w wyborze szkoły, a nie punkty, rankingi, oceny, olimpiady. Tak wiele w tym systemie zależy od opinii uczniów i ich rodziców. To Wy, uczniowie i rodzice, macie wpływ na prawdziwy, ten najistotniejszy dla Was, ranking szkół.
Może warto więc zastanowić się, co jest dla nas – rodziców i uczniów – najważniejsze i poszukać odpowiedzi na to pytanie. Może znajdzie się ranking, który będzie się wpisywał w nasze potrzeby. Nie warto ślepo wierzyć rankingom, skoro nie powstały w oparciu o wartości, na których nam najbardziej zależy.
„Ranking szkół przyjaznych uczniowi”- zestawienie, w którym jedynym kryterium była liczba uczniów, którzy odeszli z danej szkoły w ciągu roku szkolnego.
Czy to jest istotne? A dlaczego nie? Dla mnie, jako matki, ważniejsza od liczby olimpijczyków w danej szkole jest informacja, ilu uczniów z tej szkoły odeszło. Czy moje dziecko ma szansę dotrwać w danej szkole do matury? Czy, jeśli nie wpisze się w poziom szkoły (cokolwiek to oznacza), będzie musiało ją zmienić? Czy przy niepowodzeniu z jakiegoś przedmiotu zostanie mi zasugerowana zmiana szkoły? A może w danej szkole jest nieprzychylna atmosfera, w klasie lub na konkretnym przedmiocie, która doprowadzi moje dziecko do skrajnie negatywnych emocji, a nawet depresji? Chciałabym tego uniknąć. Czy mój ranking odpowie na te pytania? Oczywiście, że nie. Nie mam informacji, a szkoda, dlaczego uczniowie z danej szkoły odeszli. Jednak skala problemu w odniesieniu do konkretnych placówek, może już dać materiał do przemyśleń. Tak jak napisałam wcześniej, każdy ranking może być wartościowy, kwestia umiejętnego wyciągania z nich wniosków.
Nie wierzmy ślepo rankingom, albo twórzmy własne, oparte na ważnych dla nas kryteriach, które choć trochę pomogą nam podjąć decyzje związane z przyszłością naszych dzieci. Nie jesteśmy w stanie zmienić systemu edukacji w Polsce, ale może nauczymy się w końcu, że to MY możemy wytyczać nowe trendy i wskazywać wartości, które powinny być istotne dla szkół, aby były popularne wśród młodzieży. Bo o to toczy się walka wśród szkół ponadpodstawowych, o liczbę kandydatów w rekrutacji. A właśnie MY RODZICE powinniśmy decydować, czym szkoły będą chciały się chwalić – liczbą olimpijczyków, czy dbaniem o dobrostan psychiczny swoich uczniów.
Ranking szkół przyjaznych uczniowi
Ranking dotyczy publicznych liceów w Warszawie. Pomysł zrodził się podczas poszukiwania odpowiedzi, w jakiej szkole moje dziecko będzie się czuło dobrze.
Jak powstał?
W ramach wniosku o informację publiczną, wysłałam pytanie do Biura Edukacji Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy o liczbę uczniów, którzy w terminie od 1 października 2021 do 31 maja 2022 r. odeszli ze szkół ponadpodstawowych w Warszawie. Do tej liczby nie mieli być wliczaniu maturzyści, którzy kończą szkołę w kwietniu oraz obywatele Ukrainy, którzy byli przyjmowani do szkół ze względu na toczącą się w ich kraju wojnę. Pytanie zadałam na początku czerwca. Po dwóch tygodniach otrzymałam odpowiedź, że m. st. Warszawa nie zbiera takich danych i powinnam zadać to pytanie każdej szkole z osobna. Szkoły, jako samodzielne placówki, mają obowiązek odpowiadać na każdy wniosek o informację publiczną. Tak też zrobiłam.
Wysłałam wniosek o informację publiczną do 86 liceów warszawskich. Dane teleadresowe jednostek pobrałam z serwisu Biura Edukacji Urzędu m. st. Warszawy. Odpowiedź uzyskałam od 78 szkół. Dane w zestawieniu oparte są zatem na oficjalnych odpowiedziach uzyskanych ze szkół. Z zestawienia wykluczyłam szkoły mistrzostwa sportowego. Liczbę wszystkich uczniów w danej szkole uzyskałam z serwisu Biura Edukacji Urzędu m. st. Warszawy lub, w przypadku zespołów szkół, od samej placówki.
Ten ranking jest sygnałem. Nikt za nas nie zmieni systemu polskiej edukacji. Jeśli chcemy, aby nasze dzieci uczyły się w bardziej sprzyjających warunkach, to musimy o tym głośno mówić i o to walczyć. My – rodzice. I nie jest to walka przeciwko nauczycielom, gdyż wielu z nich myśli podobnie. To protest przeciw systemowi, przeciw rankingom, które powodują niezdrową rywalizację między szkołami i wpłynęły na fakt, że bardziej istotne dla wszystkich są wyniki egzaminów, a nie najważniejsze ogniwo edukacji, czyli uczniowie.
RANKING SZKÓŁ PRZYJAZNYCH UCZNIOWI
RANKING SZKÓŁ PRZYJAZNYCH UCZNIOWI
Ranking szkół przyjaznych uczniowi 2022 Ranking szkół przyjaznych uczniowi OK
Miejsce | Nazwa szkoły | Liczba uczniów ogółem | Liczba uczniów skreślonych | %* |
1 | LXXXI Liceum Ogólnokształcące im. Aleksandra Fredry | 482 | 0 | 0,00% |
2 | CLXI Liceum Ogólnokształcące | 431 | 0 | 0,00% |
3 | CII Liceum z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. J.Woźniaka | 222 | 0 | 0,00% |
4 | CLIX Liceum Ogólnokształcące im. Króla Jana III Sobieskiego | 781 | 2 | 0,26% |
5 | LXIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacego” | 551 | 2 | 0,36% |
6 | XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego | 488 | 3 | 0,61% |
7 | IX Liceum Ogólnokształcące im. Klementyny Hoffmanowej | 1130 | 7 | 0,62% |
8 | XCIV Liceum Ogólnokształcące im. gen. Stanisława Maczka | 790 | 5 | 0,63% |
9 | CLX Liceum Ogólnokształcące im. gen. dyw. Stefana Roweckiego „Grota” | 722 | 5 | 0,69% |
10 | IV Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza | 652 | 5 | 0,77% |
11 | VII Liceum Ogólnokształcące im. J. Słowackiego | 610 | 5 | 0,82% |
12 | CXXII Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Domeyki | 610 | 5 | 0,82% |
13 | VIII Liceum Ogólnokształcące im. Władysława IV | 592 | 5 | 0,84% |
14 | XL Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego | 735 | 7 | 0,95% |
15 | XII Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza | 520 | 5 | 0,96% |
16 | X Liceum Ogólnokształcące im. Królowej Jadwigi | 599 | 6 | 1,00% |
17 | LXXX liceum Ogólnokształcące im. Leopolda Staffa | 277 | 3 | 1,08% |
18 | XXIV Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida | 746 | 9 | 1,21% |
19 | XIX Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Warszawy | 576 | 7 | 1,22% |
20 | XXXIV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Miguela de Cervantesa | 572 | 8 | 1,40% |
21 | XLI Liceum Ogólnokształcące im. Joachima Lelewela | 886 | 13 | 1,47% |
22 | XXXVII Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego | 612 | 9 | 1,47% |
23 | L Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Ruy Barbosy | 661 | 10 | 1,51% |
24 | LXVII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego | 509 | 8 | 1,57% |
25 | LXXVI Liceum Ogólnokształcące im. Marszałka Józefa Piłsudskiego | 648 | 11 | 1,70% |
26 | XIII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. płk. Leopolda Lisa-Kuli | 988 | 17 | 1,72% |
27 | XVIII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Zamoyskiego | 747 | 13 | 1,74% |
28 | XVI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefanii Sempołowskiej | 619 | 11 | 1,78% |
29 | II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Batorego | 759 | 14 | 1,84% |
30 | XXVIII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego | 626 | 12 | 1,92% |
31 | V Liceum Ogólnokształcące im. Księcia Józefa Poniatowskiego | 564 | 11 | 1,95% |
32 | XLIII Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Wielkiego | 607 | 12 | 1,98% |
33 | XI Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja | 595 | 12 | 2,02% |
34 | CXXXVII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Roberta Schumana | 724 | 15 | 2,07% |
35 | LXXVIII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej | 805 | 17 | 2,11% |
36 | LX Liceum Ogólnokształcące im. Wojciecha Górskiego | 470 | 10 | 2% |
37 | CLVI Liceum Ogólnokształcące Integracyjne „Przy Łazienkach Królewskich” | 323 | 7 | 2,17% |
38 | XVII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego | 549 | 12 | 2,19% |
39 | XLIX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Johanna Wolfganga Goethego | 563 | 13 | 2,31% |
40 | CLVII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie | 628 | 15 | 2,39% |
41 | III Liceum Ogólnokształcące im. gen. Józefa Sowińskiego | 812 | 22 | 2,71% |
42 | XXXV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bolesława Prusa | 775 | 21 | 2,71% |
43 | LXIII Liceum Ogólnokształcące im. Lajosa Kossutha | 527 | 15 | 2,85% |
44 | CV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta | 838 | 24 | 2,86% |
45 | LXXV Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego | 728 | 21 | 2,88% |
46 | XXXIII Liceum Ogólnokształcące Dwujęzyczne im. Mikołaja Kopernika | 857 | 25 | 2,92% |
47 | XLV Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta | 500 | 15 | 3,00% |
48 | LXV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. gen. Józefa Bema | 548 | 17 | 3,10% |
49 | CLVIII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Księżnej Izabeli Czartoryskiej | 600 | 19 | 3,17% |
50 | I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Bolesława Limanowskiego | 688 | 22 | 3,20% |
51 | XCIX Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zbigniewa Herberta | 687 | 22 | 3,20% |
52 | LXXII Liceum Ogólnokształcące im. gen. Jakuba Jasińskiego | 608 | 20 | 3,29% |
53 | XV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Narcyzy Żmichowskiej | 605 | 20 | 3,31% |
54 | XLVII Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego | 650 | 22 | 3,38% |
55 | LXVIII Liceum Ogólnokształcące im. Tytusa Chałubińskiego | 471 | 16 | 3,40% |
56 | XXI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja | 808 | 29 | 3,59% |
57 | XXII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. José Martí | 749 | 27 | 3,60% |
58 | XXV Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Wybickiego | 586 | 22 | 3,75% |
59 | LI Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki | 440 | 17 | 3,86% |
60 | LXXIII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zawiszaków Proporca „Victoria” | 153 | 6 | 3,92% |
61 | LXIX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Bohaterów Powstania Warszawskiego 1944 | 445 | 18 | 4,04% |
62 | LXXXIII Liceum Ogólnokształcące im. Emiliana Konopczyńskiego | 603 | 25 | 4% |
63 | CXIX Liceum Ogólnokształcące im. Jacka Kuronia | 479 | 20 | 4,18% |
64 | VI Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Reytana | 893 | 38 | 4,26% |
65 | LVI Liceum Ogólnokształcące im. Rotmistrza Witolda Pileckiego | 479 | 21 | 4,38% |
66 | CXIV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kilińskiego | 506 | 24 | 4,74% |
67 | XLII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej | 616 | 31 | 5,03% |
68 | XXXVIII Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Kostki Potockiego | 313 | 16 | 5,11% |
69 | XXXIX Liceum Ogólnokształcące im. Lotnictwa Polskiego | 605 | 31 | 5,12% |
70 | XLVIII Liceum Ogólnokształcące im. Edwarda Dembowskiego | 627 | 33 | 5,26% |
71 | XX Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego | 281 | 15 | 5,34% |
72 | XLVI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Czarnieckiego | 859 | 50 | 5,82% |
73 | XXVI Liceum Ogólnokształcące im. Juliana Tuwima | 340 | 21 | 6,18% |
74 | XXXII Liceum Ogólnokształcące im. Gen. Stefana Roweckiego „GROTA” | 112 | 10 | 9% |
75 | XXIII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie | 527 | 51 | 9,68% |
*Procent uczniów skreślonych w stosunku do liczby uczniów ogółem.
Zostaw komentarz
You must be logged in to post a comment.