Ranking szkół przyjaznych uczniowi

Co roku uczniowie klas ósmych szkół podstawowych i ich rodzice stają przed dylematem wyboru szkoły ponadpodstawowej.

  • Jaką szkołę ponadpodstawową wybrać?
  • Jaka szkoła będzie najlepsza dla mojego dziecka?
  • Która przygotuje najlepiej do matury?
  • Która da szansę rozwoju, wyboru dobrych studiów, a później kariery zawodowej?

Należy się jednak zastanowić, czy aby na pewno decyzja dotycząca rozwoju kariery zawodowej podjęta w wieku 14-15 lat jest tą decyzją ostateczną. Czy młody człowiek kończący szkołę podstawową już na pewno wie, co będzie robił w życiu? Oczywiście, niektórzy mają marzenia i plany na przyszłość, ale przecież nie wszyscy. Zarówno dla tych zdecydowanych, jak i nie, wybór szkoły nie jest łatwym krokiem.

W tym trudnym momencie rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej pomóc mają RANKINGI. Najlepiej przecież, jeśli nasza szkoła będzie szkołą dobrą, czyli tą na wysokim miejscu w RANKINGU. Oczywiście najważniejszy jest ten najbardziej znany RANKING, bo on mówi wszystko o jakości szkoły…

Dlaczego tak bardzo lubimy rankingi? Co jest w nich tak magicznego, że często nie czytając metodologii, ślepo wierzymy wynikom? Ile osób czytając najpopularniejsze rankingi szkół ponadpodstawowych w Polsce zastanowiło się, na jakiej podstawie ustalana jest hierarchia szkół?

W znanych rankingach brane są pod uwagę przede wszystkim wyniki uzyskane na maturach z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych oraz sukcesy w olimpiadach. A przecież wyniki na maturach zależą od wielu czynników, nie zawsze od poziomu nauczania.

Zastanawiam się, czy podczas tworzenia rankingów brano pod uwagę:

  • Ilu uczniów przygotowuje się do matury na dodatkowych kursach, a jaka grupa korzysta tylko z wiadomości uzyskanych w szkole?
  • Co z uczniami, którzy przystępują do matury z przedmiotów, których nie realizowali w szkole?
  • Czy wyniki takich uczniów są brane pod uwagę i czy  mają wpływ na pozycję szkoły w rankingu?
  • Jeśli tak, to dlaczego? Skoro szkoła nie miała wpływu na wykształcenie młodego człowieka z danego przedmiotu?

 

Kolejnym bardzo ważnym w rankingach kryterium są sukcesy w olimpiadach. Niestety rankingi nie biorą pod uwagę sposobu, w jaki uczniowie przygotowywali się do tych olimpiad.

  • Przecież nie wiemy, czy dana szkoła prowadzi dodatkowe zajęcia dla osób przygotowujących się do olimpiady przedmiotowej czy po prostu przyszli do niej zdolni uczniowie, którzy samodzielnie przygotowali się do konkursu.
  • Ranking nie odpowiada na pytanie, ilu olimpijczyków po szkole podstawowej dostało się  do pierwszej klasy. Bo przecież wiemy, że niektórzy mają do dodatkowej nauki predyspozycje i chęci, dzięki którym podejmują takie wyzwanie, zarówno w szkole podstawowej, jak i liceum czy technikum.
  • Czy fakt, że do szkoły przyszli zdolni uczniowie, powinien wpływać na miejsce danej szkoły w rankingu? Liczba olimpijczyków w danej szkole zależy przecież nie tylko od poziomu nauczania w danej placówce, ale również od możliwości i chęci uczniów, którzy do niej uczęszczają.

Niestety, rankingi oparte na wynikach i punktach powodują niezdrową rywalizację między szkołami, której negatywny wpływ odczuwają najczęściej uczniowie „niepasujący” do poziomu danej szkoły.  Kto określa poziom szkoły? RANKING! Oczywiście. A może poziom szkoły wyznacza dyrekcja, która czeka z niecierpliwością na coroczne wyniki takiego konkursu, marząc aby znaleźć się choć kilka miejsc wyżej niż w poprzednich latach? A może poziom szkoły wyznaczają nauczyciele, którzy próbują doprowadzić swoich uczniów do lepszych wyników, gdyż taka jest misja szkoły i nacisk ze strony zarządzających placówką? Najważniejsze są wyniki i rankingi… A może poziom szkoły kształtują uczniowie, a raczej ich wyniki osiągnięte na egzaminach. No właśnie, wyniki, punkty, poziom, ranking. A gdzie w tym wszystkim jest uczeń?

Dlaczego rodzicom zależy na ocenach? Czy to one kształtują ich dziecko? Czy to one wyznaczają, czy będzie wartościowym człowiekiem i „coś” w życiu osiągnie? Dlaczego syn lub córka mają pójść do tej szkoły, a nie innej? Bo oczywiście, ta jest wyżej w RANKINGU, a tamta niżej. Po tej szkole dziecko osiągnie sukces, a po tej „słabszej” nie. Czy tak to powinno wyglądać? Kiedy rodzice zrozumieją, że najważniejsze jest szczęście ich dziecka i dobre samopoczucie w miejscu, w którym przebywa pół dnia i próbuje spełniać swoje marzenia? Kiedy najważniejsze będą nie oceny, a wiedza zdobywana według własnych zainteresowań dziecka, indywidualny rozwój, zdrowie psychiczne, zawarte w szkole przyjaźnie albo możliwość realizowania swoich pasji po lekcjach? Dobro dziecka powinno być głównym kryterium w wyborze szkoły, a nie punkty, rankingi, oceny, olimpiady. Tak wiele w tym systemie zależy od opinii uczniów i ich rodziców. To Wy, uczniowie i rodzice, macie wpływ na prawdziwy, ten najistotniejszy dla Was, ranking szkół.

Może warto więc zastanowić się, co jest dla nas – rodziców i uczniów – najważniejsze i poszukać odpowiedzi na to pytanie. Może znajdzie się ranking, który będzie się wpisywał w nasze potrzeby. Nie warto ślepo wierzyć rankingom, skoro nie powstały w oparciu o wartości, na których nam najbardziej zależy.

Dlatego też w tym roku proponuję mój ranking, czyli:

„Ranking szkół przyjaznych uczniowi”- zestawienie, w którym jedynym kryterium była liczba uczniów, którzy odeszli z danej szkoły w ciągu roku szkolnego.

Czy to jest istotne? A dlaczego nie? Dla mnie, jako matki, ważniejsza od liczby olimpijczyków w danej szkole jest informacja, ilu uczniów z tej szkoły odeszło. Czy moje dziecko ma szansę dotrwać w danej szkole do matury?  Czy, jeśli nie wpisze się w poziom szkoły (cokolwiek to oznacza), będzie musiało ją zmienić? Czy przy niepowodzeniu z jakiegoś przedmiotu zostanie mi zasugerowana zmiana szkoły? A może w danej szkole jest nieprzychylna atmosfera, w klasie lub na konkretnym przedmiocie, która doprowadzi moje dziecko do skrajnie negatywnych emocji, a nawet depresji? Chciałabym tego uniknąć. Czy mój ranking odpowie na te pytania? Oczywiście, że nie. Nie mam informacji, a szkoda, dlaczego uczniowie z danej szkoły odeszli. Jednak skala problemu w odniesieniu do konkretnych placówek, może już dać materiał do przemyśleń. Tak jak napisałam wcześniej, każdy ranking może być wartościowy, kwestia umiejętnego wyciągania z nich wniosków.

Nie wierzmy ślepo rankingom, albo twórzmy własne, oparte na ważnych dla nas kryteriach, które choć trochę pomogą nam podjąć decyzje związane z przyszłością naszych dzieci. Nie jesteśmy w stanie zmienić systemu edukacji w Polsce, ale może nauczymy się w końcu, że to MY możemy wytyczać nowe trendy i wskazywać wartości, które powinny być istotne dla szkół, aby były popularne wśród młodzieży. Bo o to toczy się walka wśród szkół ponadpodstawowych, o liczbę kandydatów w rekrutacji. A właśnie MY RODZICE powinniśmy decydować, czym szkoły będą chciały się chwalić – liczbą olimpijczyków, czy dbaniem o dobrostan psychiczny swoich uczniów.

Ranking szkół przyjaznych uczniowi

Ranking dotyczy publicznych liceów w Warszawie. Pomysł zrodził się podczas poszukiwania odpowiedzi, w jakiej szkole moje dziecko będzie się czuło dobrze.

Jak powstał?

W ramach wniosku o informację publiczną, wysłałam pytanie do Biura Edukacji Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy o liczbę uczniów, którzy w terminie od 1 października 2021 do 31 maja 2022 r.  odeszli ze szkół ponadpodstawowych w Warszawie. Do tej liczby nie mieli być wliczaniu maturzyści, którzy kończą szkołę w kwietniu oraz obywatele Ukrainy, którzy byli przyjmowani do szkół ze względu na toczącą się w ich kraju wojnę. Pytanie zadałam na początku czerwca. Po dwóch tygodniach otrzymałam odpowiedź, że m. st. Warszawa nie zbiera takich danych i powinnam zadać to pytanie każdej szkole z osobna. Szkoły, jako samodzielne placówki, mają obowiązek odpowiadać na każdy  wniosek o informację publiczną. Tak też zrobiłam.

Wysłałam wniosek o informację publiczną do 86 liceów warszawskich. Dane teleadresowe jednostek pobrałam z serwisu Biura Edukacji Urzędu m. st. Warszawy. Odpowiedź uzyskałam od 78 szkół. Dane w zestawieniu oparte są zatem na oficjalnych odpowiedziach uzyskanych ze szkół. Z zestawienia wykluczyłam szkoły mistrzostwa sportowego. Liczbę wszystkich uczniów w danej szkole uzyskałam z serwisu Biura Edukacji Urzędu m. st. Warszawy lub, w przypadku zespołów szkół, od samej placówki.

Ten ranking jest sygnałem. Nikt za nas nie zmieni systemu polskiej edukacji. Jeśli chcemy, aby nasze dzieci uczyły się w bardziej sprzyjających warunkach, to musimy o tym głośno mówić i o to walczyć. My – rodzice. I nie jest to walka przeciwko nauczycielom, gdyż wielu z nich myśli podobnie. To protest przeciw systemowi, przeciw rankingom, które powodują niezdrową rywalizację między szkołami i wpłynęły na fakt, że bardziej istotne dla wszystkich są wyniki egzaminów, a nie najważniejsze ogniwo edukacji, czyli uczniowie. 

RANKING SZKÓŁ PRZYJAZNYCH UCZNIOWI

RANKING SZKÓŁ PRZYJAZNYCH UCZNIOWI

Ranking szkół przyjaznych uczniowi 2022 Ranking szkół przyjaznych uczniowi OK

Miejsce Nazwa szkoły Liczba uczniów ogółem Liczba uczniów skreślonych %*
1 LXXXI Liceum Ogólnokształcące im. Aleksandra Fredry 482 0 0,00%
2 CLXI Liceum Ogólnokształcące 431 0 0,00%
3 CII Liceum z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. J.Woźniaka 222 0 0,00%
4 CLIX Liceum Ogólnokształcące im. Króla Jana III Sobieskiego 781 2 0,26%
5 LXIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacego” 551 2 0,36%
6 XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego 488 3 0,61%
7 IX Liceum Ogólnokształcące im. Klementyny Hoffmanowej 1130 7 0,62%
8 XCIV Liceum Ogólnokształcące im. gen. Stanisława Maczka 790 5 0,63%
9 CLX Liceum Ogólnokształcące im. gen. dyw. Stefana Roweckiego „Grota” 722 5 0,69%
10 IV Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza 652 5 0,77%
11 VII Liceum Ogólnokształcące im. J. Słowackiego 610 5 0,82%
12 CXXII Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Domeyki 610 5 0,82%
13 VIII Liceum Ogólnokształcące im. Władysława IV 592 5 0,84%
14 XL Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego 735 7 0,95%
15 XII Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza 520 5 0,96%
16 X Liceum Ogólnokształcące im. Królowej Jadwigi 599 6 1,00%
17 LXXX liceum Ogólnokształcące im. Leopolda Staffa 277 3 1,08%
18 XXIV Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida 746 9 1,21%
19 XIX Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Warszawy 576 7 1,22%
20 XXXIV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Miguela de Cervantesa 572 8 1,40%
21 XLI Liceum Ogólnokształcące im. Joachima Lelewela 886 13 1,47%
22 XXXVII Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego 612 9 1,47%
23 L Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Ruy Barbosy 661 10 1,51%
24 LXVII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 509 8 1,57%
25 LXXVI Liceum Ogólnokształcące im. Marszałka Józefa Piłsudskiego 648 11 1,70%
26 XIII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. płk. Leopolda Lisa-Kuli 988 17 1,72%
27 XVIII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Zamoyskiego 747 13 1,74%
28 XVI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefanii Sempołowskiej 619 11 1,78%
29 II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Batorego 759 14 1,84%
30 XXVIII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego 626 12 1,92%
31 V Liceum Ogólnokształcące im. Księcia Józefa Poniatowskiego 564 11 1,95%
32 XLIII Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Wielkiego 607 12 1,98%
33 XI Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja 595 12 2,02%
34 CXXXVII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Roberta Schumana 724 15 2,07%
35 LXXVIII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej 805 17 2,11%
36 LX Liceum Ogólnokształcące im. Wojciecha Górskiego 470 10 2%
37 CLVI Liceum Ogólnokształcące Integracyjne „Przy Łazienkach Królewskich” 323 7 2,17%
38 XVII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego 549 12 2,19%
39 XLIX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Johanna Wolfganga Goethego 563 13 2,31%
40 CLVII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie 628 15 2,39%
41 III Liceum Ogólnokształcące im. gen. Józefa Sowińskiego 812 22 2,71%
42 XXXV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi  im. Bolesława Prusa 775 21 2,71%
43 LXIII Liceum Ogólnokształcące im. Lajosa Kossutha 527 15 2,85%
44 CV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta 838 24 2,86%
45 LXXV Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego 728 21 2,88%
46 XXXIII Liceum Ogólnokształcące Dwujęzyczne im. Mikołaja Kopernika 857 25 2,92%
47 XLV Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta 500 15 3,00%
48 LXV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. gen. Józefa Bema 548 17 3,10%
49 CLVIII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Księżnej Izabeli Czartoryskiej 600 19 3,17%
50 I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Bolesława Limanowskiego 688 22 3,20%
51 XCIX Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zbigniewa Herberta 687 22 3,20%
52 LXXII Liceum Ogólnokształcące im. gen. Jakuba Jasińskiego 608 20 3,29%
53 XV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Narcyzy Żmichowskiej 605 20 3,31%
54 XLVII Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego 650 22 3,38%
55 LXVIII Liceum Ogólnokształcące im. Tytusa Chałubińskiego 471 16 3,40%
56 XXI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja 808 29 3,59%
57 XXII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. José Martí 749 27 3,60%
58 XXV Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Wybickiego 586 22 3,75%
59 LI Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki 440 17 3,86%
60 LXXIII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zawiszaków Proporca „Victoria” 153 6 3,92%
61 LXIX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Bohaterów Powstania Warszawskiego 1944 445 18 4,04%
62 LXXXIII Liceum Ogólnokształcące im. Emiliana Konopczyńskiego 603 25 4%
63 CXIX Liceum Ogólnokształcące im. Jacka Kuronia 479 20 4,18%
64 VI Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Reytana 893 38 4,26%
65 LVI Liceum Ogólnokształcące im. Rotmistrza Witolda Pileckiego 479 21 4,38%
66 CXIV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kilińskiego 506 24 4,74%
67 XLII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej 616 31 5,03%
68 XXXVIII Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Kostki Potockiego 313 16 5,11%
69 XXXIX Liceum Ogólnokształcące im. Lotnictwa Polskiego 605 31 5,12%
70 XLVIII Liceum Ogólnokształcące im. Edwarda Dembowskiego 627 33 5,26%
71 XX Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego 281 15 5,34%
72 XLVI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Czarnieckiego 859 50 5,82%
73 XXVI Liceum Ogólnokształcące im. Juliana Tuwima 340 21 6,18%
74 XXXII Liceum Ogólnokształcące im. Gen. Stefana Roweckiego „GROTA” 112 10 9%
75 XXIII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie 527 51 9,68%

*Procent uczniów skreślonych w stosunku do liczby uczniów ogółem.